Autobus- en autocarbedrijven in België beschikken samen over een vloot van meer dan 3000 touringcars, ingezet om groepen te transporteren voor tal van activiteiten gaande van daguitstappen in het binnenland tot meerdaagse brochurereizen. Doordat transport veelal aan het begin en einde van een activiteit plaatsvindt, staat de touringcar, en daarmee ook de chauffeur, vaak stil ter plaatse of rijdt deze leeg terug naar de stelplaats. Ondernemers in zowel Nederland als in het Verenigd Koninkrijk zien in deze onbenutte capaciteit kansen om een nog duurzamer vervoersmodel te bekomen en om de marges binnen de sector te verhogen. In beide landen is een deelplatform actief die het toelaat om beschikbaarheidsdata van de eigen vloot te delen onder autocarbedrijven. Daarnaast kan de onbenutte capaciteit ook rechtstreeks met de reiziger worden gedeeld via MaaS-platformen of multimodale routeplanners. Om dit mogelijk te maken, wordt een theoretisch concept, het BUSinMaaS-platform, voorgesteld.
De sectorfederatie FBAA/VRA en geassocieerd kennisinstituut ICB zien potentieel in de integratie van dergelijke concepten op de Belgische busmarkt, met name voor de volgende twee doeleinden:
I/ Verhogen van de marges door een optimale inzet van de middelen.
II/ Crisismanagement voor bus en coach: lege ritten/voertuigen in een gedeelde databank plaatsen waardoor collega-busmaatschappijen bij panne of pech snel geholpen worden.
BUSaanZET bestudeerde twee bestaande deelplatformen - Don’t Travel Empty en Busdelen.nl - om te kijken hoe bus- en chauffeursaanbod binnen de sector (tussen bus- en carbedrijven onderling) gedeeld kan worden. Daarnaast wordt ook het BUSinMaaS-concept voorgesteld om de onbenutte capaciteit extern te delen met de eindconsument.
DELEN VAN ONBENUTTE CAPACITEIT BINNEN DE SECTOR
Twee buitenlandse organisaties: Don't Travel Empty en Busdelen.nl bieden een platform aan om onbenutte capaciteit beter en efficiënter in te zetten binnen de sector door het onderling delen van planningsdata.
Het rapport is het resultaat van zowel gesprekken met de bedrijfsleiders en gebruikers van de deelplatformen als van het eigenhandig uittesten en bestuderen van de software.
DELEN VAN ONBENUTTE CAPACITEIT MET DE REIZIGER
Routeplanners zoals Google Maps beschikken over een heel grote klantenbasis, in de toekomst zullen ook Mobility-as-a-Service platformen over dergelijk gebruikersaantal beschikken. Deze groep gebruikers genereert een groot aantal vervoersvragen die onder meer kunnen ingevuld worden door lege (of andere) ritten van autobus- en autocarbedrijven. In deel 2 stellen we het BUSinMaaS-platform voor. Een tussenplatform die het mogelijk maakt voor busbedrijven om ritinformatie te communiceren en tickets te verkopen op MaaS-platformen. Het BUSinMaaS-platform beperkt zich tot een theoretisch concept. Deze voorstelling biedt de mogelijkheid voor kleine tot middelgrote busbedrijven om de krachten te bundelen en samen het platform uit te bouwen.
DOWNLOAD HET VOLLEDIGE RAPPORT EN ONTDEK MEER!
In het volledige rapport worden ook de volgende onderwerpen uitgebreid besproken:
BUSaanZET kwam tot stand door een samenwerking van HOGENT en ICB. Het praktijkgericht onderzoeksproject kadert binnen het TETRA-programma van VLAIO en focust op de integratie van de technologische bouwstenen van Mobility-as-a-Service in autobus- en autocarbedrijven.