BUSAANBOD OP EVENEMENTEN

PROOFS OF CONCEPT

BUSaanZET evalueerde het busvervoer georganiseerd in het kader van twee verschillende evenementen op de Heizel in Brussel. Enerzijds werd in samenwerking met Keolis busvervoer georganiseerd op het Rammsteinconcert (Koning Boudewijnstadion), anderzijds werd busvervoer voorzien voor medewerkers uit de autobus-  en carsector op Busworld 2019 (Heizelpaleizen). 

 

Hoewel het onderzoek erg exploratief van aard is, komen er een aantal leerlijnen uit die bus- en carbedrijven in de toekomst kunnen helpen om een performante dienst uit te tekenen voor evenementenvervoer op basis van reeds beschikbare MaaS-technologie. 

Busvervoer op het Rammsteinconcert

Locatie: Koning Boudewijnstadion Brussel
 Datum:  10 juli 2019
Tijdstip:

Deuren open: 16h30

Voorprogramma: 19h15

Einde voorzien om 22h45

Bezoekers:

+/- 45 000

Organisatie vervoer:

Le Groupe Keolis :: CITIBUS Transports en Grand Narbonne

Doelstelling van het mobiliteitsstudiebureau: 6% reizigers met de bus

OPZET VAN DE PROOF OF CONCEPT:

12 BUSLIJNEN

48 OPSTAPLOCATIES

Uitgestippeld op basis van locatiedata van concertgangers

COMMUNICATIE

Via de website van het concert zelf, social media en een radiobericht

PLATFORM

Info en tickets kunnen worden verschaft via de eventwebsite van Keolis België. 

www.concertbus.be


OPERATIONELE UITVOERING

in samenwerking met meerdere busbedrijven, de concertorganisator en het mobiliteitsstudiebureau

CONSUMENTENBEVRAGING

Bij zowel autogebruikers, busgebruikers als reizigers met het openbaar vervoer. 

Uitgevoerd door team BUSaanZET 


RESULTATEN & LEERLIJNEN:

x 3644

ofwel 7,6% concertgangers op de concertbus. Met privaat ingelegde bussen meegerekend kwam maar liefst 9,7% van de concertgangers met de bus. 

x 61

concertbussen met een gemiddelde bezetting van 57 personen of 94%.

x 418

Respondenten voor de consumentenbevraging, waarvan 82% een tevreden reiziger was.


We kunnen stellen dat het busaanbod een succes was voor zowel concertorganisator, busoperator als de reiziger. Uit deze evaluatie wordt het volgende geconcludeerd over de bruikbaarheid van MaaS-bouwblokken in de context van evenementenvervoer: 

  • Analyse van de data van de ticketverkoop laat toe om een gericht aanbod in de markt te zetten en het busaanbod nadien nog te optimaliseren, met een hoge en optimale bezettingsgraad tot gevolg. 
  • De hoger dan verhoopte modal share van busvervoer in het totale mobiliteitsaanbod toont aan dat er een markt is voor dit soort dienstverlening bij grote evenementen.
  • Uit de consumentenbevraging:
    • Zowat de helft van de bevraagde concertgangers met de wagen en het openbaar vervoer waren niet op de hoogte van het busaanbod. Een betere communicatie en een grotere vertrouwdheid met dit soort dienstverlening kan volgens gebruikers het succes nog verhogen.  De prijs is in deze markt niet de doorslaggevende factor.
    • Een werkpunt was de beleving op de bus. Een significant aantal vond het ontbreken van muziek gelinkt aan het concert een gemis. Dergelijke ingrepen kunnen de aantrekkelijkheid van de bus verhogen.

De dienstverlening kan verder verbeterd worden door nog meer elementen van de MaaS-technologie in het gebruikte platform te integreren. Vooral een chauffeurs- en een gebruikersapplicatie met real-time informatie worden als erg waardevol beschouwd. Bovendien zou een volwaardig MaaS-aanbod, waarbij een multimodale verplaatsing gepland, geboekt en betaald kan worden, de reiziger ook een first en last-mile oplossing kunnen aanbieden, weg van de auto. Het onderzoeksteam gaat ervanuit dat daarmee het succes van de busdienst verder zal verhogen.   

BUs2busworld 2019

Locatie: Expo Brussel Heizel
 Data:  18-23 oktober 2019
Openingsuren:

 

Dagelijks van 10u tot 18u
Bezoekers:

+/- 40 000 (totaal aantal bezoekers)

Grootte van de doelgroep:

+/- 3000 werknemers in de sector

Organisatie vervoer:

Busworld Europe


OPZET VAN DE PROOF OF CONCEPT:

GRATIS VERVOER

Voor alle werknemers uit de sector gedurende de ganse periode van Busworld. 

7 BUSLIJNEN

23 OPSTAPLOCATIES

Vertrek vanuit alle provincies in België.

De locaties worden vastgelegd na een interessevraag bij de geregistreerde bezoekers van Busworld Europe om met de bus naar de beurs te reizen.

DIGITAAL PLATFORM VIA WIX

Technische en operationele evaluatie van CMS-pakket Wix voor de opbouw van het ticket-platform en validatie van tickets op de bus via datzelfde platform. 


Werknemers uit de sector kunnen zich registreren via een boekingswebsite. Na registratie ontvangt de reiziger een ticket via de mailbox. Het digitaal platform werd door team BUSaanZET opgebouwd in websitebouwer of CMS (Content Management System) WIX.

De boekingswebsite ziet er als volgt uit:

 

RESULTATEN & LEERLIJNEN:

x 305

gereserveerde zitplaatsen op de bus verspreid over de ganse periode. Dit staat gelijk aan 10,1% van de doelgroep. 

PLATFORM TEST POSITIEF

Het platform werkt en levert de gewenste dienstverlening.

DRUK BEZETTE

KLANTENDIENST

Vragen omtrent laattijdigheid van de bus, geen andere personen aan de halte, annulatie van reservering...


Uit deze evaluatie wordt het volgende geconcludeerd over de bruikbaarheid van MaaS-bouwblokken in het kader van evenementenvervoer:

  • Een DIY platform via een CMS-pakket kan goedkoop (voor minder dan €100) gebouwd worden en voldoet aan de basisvereisten. WIX is gebruiksvriendelijk, maar tijdsintensief om mee te leren werken. Eenmaal de expertise werd verworven en de bouwblokken er liggen, kan dergelijke website relatief snel worden opgebouwd. 
  • Ticketvalidatie via hetzelfde CMS-platform verhoogt de klantentevredenheid. Bij het opstappen kon de buschauffeur de tickets van de passagiers scannen en valideren via een smartphone-applicatie die geconnecteerd is aan het CMS-platform. Dit brengt als voordeel dat de passagierslijst steeds up to date blijft, waardoor klanten ook tot op het laatste moment een ticket kunnen boeken. Daarnaast verloopt de opstapprocedure efficiënter dan de gebruikelijke, manuele controle van tickets. Een niet onbelangrijk aandachtspunt is daarbij de opleiding van de chauffeur. 
  • Optimalisatie van de busdienst is pas relevant bij voldoende dikke vervoersstromen. Busworld Europe vond zes dagen lang plaats en heeft geen exact begin- en einduur. Door deze spreiding van vervoersvragen, is het niet voor de hand liggend om hier een busdienst in te zetten. In totaal werden 305 gratis bustickets geboekt in een poule van 3000 bezoekers uit de sector. Dit is procentueel gezien geen slechte score (10,1%), maar door de verspreiding van de vraag niet voldoende om bussen te vullen.
  • Bij het gebruik van een eigen platform is daarnaast een goede dispatch wenselijk, om eventuele wijzigende klantenwensen op te volgen (bv. omboeken of annuleren van ritten)
  • De dienstverlening kan verder verbeterd worden door nog meer elementen van de MaaS-technologie in het gebruikte platform te integreren. Vooral een chauffeurs- en een gebruikersapplicatie met real-time informatie worden als erg waardevol beschouwd.