PROOFS OF CONCEPT
BUSaanZET evalueerde het busvervoer georganiseerd in het kader van twee verschillende evenementen op de Heizel in Brussel. Enerzijds werd in samenwerking met Keolis busvervoer georganiseerd op het Rammsteinconcert (Koning Boudewijnstadion), anderzijds werd busvervoer voorzien voor medewerkers uit de autobus- en carsector op Busworld 2019 (Heizelpaleizen).
Hoewel het onderzoek erg exploratief van aard is, komen er een aantal leerlijnen uit die bus- en carbedrijven in de toekomst kunnen helpen om een performante dienst uit te tekenen voor evenementenvervoer op basis van reeds beschikbare MaaS-technologie.
Locatie: | Koning Boudewijnstadion Brussel |
Datum: | 10 juli 2019 |
Tijdstip: |
Deuren open: 16h30 Voorprogramma: 19h15 Einde voorzien om 22h45 |
Bezoekers: |
+/- 45 000 |
Organisatie vervoer: |
|
Doelstelling van het mobiliteitsstudiebureau: | 6% reizigers met de bus |
OPZET VAN DE PROOF OF CONCEPT:
12 BUSLIJNEN
48 OPSTAPLOCATIES
Uitgestippeld op basis van locatiedata van concertgangers
COMMUNICATIE
Via de website van het concert zelf, social media en een radiobericht
PLATFORM
Info en tickets kunnen worden verschaft via de eventwebsite van Keolis België.
OPERATIONELE UITVOERING
in samenwerking met meerdere busbedrijven, de concertorganisator en het mobiliteitsstudiebureau
CONSUMENTENBEVRAGING
Bij zowel autogebruikers, busgebruikers als reizigers met het openbaar vervoer.
Uitgevoerd door team BUSaanZET
RESULTATEN & LEERLIJNEN:
x 3644
ofwel 7,6% concertgangers op de concertbus. Met privaat ingelegde bussen meegerekend kwam maar liefst 9,7% van de concertgangers met de bus.
x 61
concertbussen met een gemiddelde bezetting van 57 personen of 94%.
x 418
Respondenten voor de consumentenbevraging, waarvan 82% een tevreden reiziger was.
We kunnen stellen dat het busaanbod een succes was voor zowel concertorganisator, busoperator als de reiziger. Uit deze evaluatie wordt het volgende geconcludeerd over de bruikbaarheid van MaaS-bouwblokken in de context van evenementenvervoer:
De dienstverlening kan verder verbeterd worden door nog meer elementen van de MaaS-technologie in het gebruikte platform te integreren. Vooral een chauffeurs- en een gebruikersapplicatie met real-time informatie worden als erg waardevol beschouwd. Bovendien zou een volwaardig MaaS-aanbod, waarbij een multimodale verplaatsing gepland, geboekt en betaald kan worden, de reiziger ook een first en last-mile oplossing kunnen aanbieden, weg van de auto. Het onderzoeksteam gaat ervanuit dat daarmee het succes van de busdienst verder zal verhogen.
Locatie: | Expo Brussel Heizel |
Data: | 18-23 oktober 2019 |
Openingsuren: |
Dagelijks van 10u tot 18u |
Bezoekers: |
+/- 40 000 (totaal aantal bezoekers) |
Grootte van de doelgroep: |
+/- 3000 werknemers in de sector |
Organisatie vervoer: |
Busworld Europe |
OPZET VAN DE PROOF OF CONCEPT:
GRATIS VERVOER
Voor alle werknemers uit de sector gedurende de ganse periode van Busworld.
7 BUSLIJNEN
23 OPSTAPLOCATIES
Vertrek vanuit alle provincies in België.
De locaties worden vastgelegd na een interessevraag bij de geregistreerde bezoekers van Busworld Europe om met de bus naar de beurs te reizen.
DIGITAAL PLATFORM VIA WIX
Technische en operationele evaluatie van CMS-pakket Wix voor de opbouw van het ticket-platform en validatie van tickets op de bus via datzelfde platform.
Werknemers uit de sector kunnen zich registreren via een boekingswebsite. Na registratie ontvangt de reiziger een ticket via de mailbox. Het digitaal platform werd door team BUSaanZET opgebouwd in websitebouwer of CMS (Content Management System) WIX.
De boekingswebsite ziet er als volgt uit:
RESULTATEN & LEERLIJNEN:
x 305
gereserveerde zitplaatsen op de bus verspreid over de ganse periode. Dit staat gelijk aan 10,1% van de doelgroep.
PLATFORM TEST POSITIEF
Het platform werkt en levert de gewenste dienstverlening.
DRUK BEZETTE
KLANTENDIENST
Vragen omtrent laattijdigheid van de bus, geen andere personen aan de halte, annulatie van reservering...
Uit deze evaluatie wordt het volgende geconcludeerd over de bruikbaarheid van MaaS-bouwblokken in het kader van evenementenvervoer:
BUSaanZET kwam tot stand door een samenwerking van HOGENT en ICB. Het praktijkgericht onderzoeksproject kadert binnen het TETRA-programma van VLAIO en focust op de integratie van de technologische bouwstenen van Mobility-as-a-Service in autobus- en autocarbedrijven.