Evenementen stellen specifieke vervoerseisen, in die zin dat heel veel mensen op hetzelfde moment naar dezelfde plek moeten en na afloop, terug in de omgekeerde richting. Het patroon is stervormig. Dat levert al snel mobiliteitsproblemen op in de omgeving van de evenementenlocatie, wat noch voor organisator, noch voor toeschouwer en/of passant aangenaam is. Om dat georganiseerd te krijgen, doen evenementenorganisatoren beroep op mobiliteitsstudiebureaus die de bezoekersstromen trachten te plannen en te sturen.
Gesprekken met mobiliteitsstudiebureaus die gespecialiseerd zijn in evenementen leerden ons dat bussen uitermate geschikt zijn om in te zetten voor evenementenvervoer: ze laten toe om individuele verplaatsingsbehoeften te bundelen in een collectief aanbod, zijn flexibel inzetbaar, laten sturing toe en zijn relatief goedkoop.
In tegenstelling tot de buurlanden, wordt er in België relatief weinig beroep gedaan op de bus- en carsector om evenementenvervoer georganiseerd te krijgen. In de huidige situatie gebeurt het inleggen van bussen meestal op initiatief van besloten groepen of van ondernemende individuen die zelf een groep samenstellen via hun eigen kenniskring. Een beperkt aantal busbedrijven biedt een shuttledienst aan op evenementen zonder daarbij gebruik te maken van een digitaal platform. De evenementenmarkt bevat dus nog veel opportuniteiten voor busvervoer.
Bundel individuele vervoersvragen en verhoog het aantal busreizigers op evenementen
Verhoog de marges van uw bedrijf door het verkopen van individuele tickets
Verhoog de klantentevredenheid met digitale oplossingen
Het meest courante scenario van de algemene flow voor het integreren van een digitaal busaanbod op evenementen wordt hieronder geïllustreerd. Uiteraard zijn meerdere iteraties mogelijk, bijvoorbeeld als bezoekers van het evenement zelf een gewenste opstapplaats kunnen aanvragen of wanneer bepaalde pas doorgaan indien voldoende reizigers een ticket boeken voor deze rit. Deze iteraties maken het mogelijk om risico's te beperken en zullen voornamelijk voor kleinere evenementen van toepassing zijn. Meer informatie kunt u vinden in het volledige rapport.
Het samenbrengen van onderstaande MaaS-functionaliteiten mondt uit in een digitaal product, geschikt voor de organisatie van busvervoer op evenementen.
Applicatie
beschikbaar via smartphone of in de browser
Informatie
over busaanbod beschikbaar stellen voor bezoekers van het event
Boeken
van digitale bustickets voor de gewenste rit
Betalen
van bustickets via de applicatie
Realtime
communicatie
Deel de locatie van de bus en hou reizigers steeds op de hoogte
Data-analyse
voor het optimaliseren van routes en opstapplaatsen
Veel bedrijven organiseren vandaag evenementenvervoer voor groepen, zonder daarbij gebruik te maken van een digitaal platform. MaaS-technologie kan dergelijk busvervoer wel degelijk naar een hoger niveau tillen, met voordelen voor zowel de passagier als de operator. Ontdek hier de stappen die moeten worden doorlopen om zelf een digitaal aanbod op de markt te zetten.
Team BUSaanZET evalueerde het busvervoer georganiseerd in het kader van twee verschillende evenementen op de Heizel in Brussel. Enerzijds werd in samenwerking met Keolis collectief vervoer georganiseerd op het Rammsteinconcert, anderzijds werd busvervoer voorzien voor medewerkers uit de autobus- en carsector op Busworld 2019. Hoewel het onderzoek erg exploratief van aard is, komen er een aantal leerlijnen uit die bus- en carbedrijven kunnen helpen om een performante dienst uit te tekenen voor evenementen op basis van de reeds beschikbare MaaS-technologie.
In het volledige rapport worden ook de volgende onderwerpen uitgebreid besproken:
BUSaanZET kwam tot stand door een samenwerking van HOGENT en ICB. Het praktijkgericht onderzoeksproject kadert binnen het TETRA-programma van VLAIO en focust op de integratie van de technologische bouwstenen van Mobility-as-a-Service in autobus- en autocarbedrijven.